Lees voor het invullen de voorwaarden aandachtig door.

Vanaf donderdag 17 februari 2022, 09:00 uur, staat de link naar het aanvraagformulier onderaan deze pagina online.

Procedure

  1. Je leest alle voorwaarden door.
  2. Je maakt een afspraken met de door jou gekozen leverancier en legt die vast in een offerte waarin de details duidelijk beschreven staan.
  3. Je vult het formulier in. Hierin word je gevraagd om:
    • gegevens aanvrager;
    • het doel van de investering;
    • gegevens leverancier;
    • de gedetailleerde offerte gericht aan jouw onderneming met datum in pdf-formaat;
    • duidelijk beeld van de huidige situatie op dit moment in tekst, foto of screenshot. Dit dient voor controle achteraf.
  4. Je verzendt de aanvraag via de knop in het formulier en ontvangt direct een bevestiging op het opgegeven mailadres.
  5. Een toetsingscommissie beoordeelt de aanvraag op de onderstaande voorwaarden.
  6. Vouchertoetsing en de eventuele toekenning van een voucher gebeurt op volgorde van binnenkomst van volledige, gespecificeerde en op de juiste manier ingevulde aanvragen.
  7. De voucherregeling geldt tot het beschikbare budget bereikt is (met andere woorden op=op).
  8. Binnen 2 weken na het indienen van de complete aanvraag ontvang je een besluit via de mail.
  9. Niet complete aanvragen worden direct afgekeurd.
  10. Bij onduidelijkheden in een verder goed en compleet ingevulde aanvraag ontvang je een verzoek om vragen van de toetsingscommissie te beantwoorden.
  11. Als de voucheraanvraag positief is beoordeeld, ontvangt de aanvrager een unieke voucher.
  12. Na toekenning worden de werkzaamheden binnen 3 maanden uitgevoerd.
  13. Na uitvoering vult de ontvanger het online verzilveringsformulier in. Hierin wordt onder andere gevraagd om de bewijs van uitgevoerde werkzaamheden, de officiële factuur en bewijs van betaling.
  14. De toetsingscommissie beoordeelt de werkzaamheden en gaat bij akkoord tot uitkering van het vouchergeld over.

 


Voucheraanvragen worden in behandeling genomen op basis van:

  • volgorde van binnenkomst, elke indiening krijgt direct een bevestigingsmail met datum en uniek nummer;
  • compleetheid, aanvragen met incomplete gegevens kunnen niet in behandeling worden genomen;
  • beschikbare budget, deze voucherregeling kent een plafond van € 48.000,- excl. btw
  • de duur van de voucherregeling; 1 juli 2022

 

Eisen horecaonderneming

  • Een voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden bereid of verstrekt, met uitzondering van hotel, pensions, coffeeshops, cafetaria en sportkantines.
  • De horecaondernemer moet bij de Kamer van Koophandel in de Gemeente Nijmegen zijn geregistreerd als B.V., N.V., een v.o.f. of een eenmanszaak.
  • De horecaondernemers in de rechtsvorm van een stichting of vereniging komen niet voor de Voucher in aanmerking, omdat de voucheractie is bedoeld voor ondernemers die met hun bedrijf in hun levensonderhoud moeten voorzien.
  • De Horecaondernemer heeft maximaal 50 FTE aan medewerkers in dienst in de vestiging in gemeente Nijmegen;
  • Indien bij franchiseondernemers of -organisaties het hoofdkantoor buiten de gemeente Nijmegen is gevestigd, kan de horecaondernemer alleen een voucher aanvragen voor activiteiten die specifiek voor de vestiging in de gemeente Nijmegen plaatsvinden en gebruikt worden.

 

De voucher

Per voucher worden alleen de gemaakte kosten vergoed. Er mag een groter bedrag worden geoffreerd, maar slechts voor de eerste €2.000,-  exclusief btw wordt de voucher verstrekt voor:

  • activiteiten die zien op het toekomstbestendig maken van de horecaonderneming, anders dan inkomensondersteuning.
  • denk aan kosten van professionele hulp, diensten en begeleiding die in verband met de in het eerste lid genoemde activiteiten worden gemaakt.

Voorbeelden:

  • investering in vernieuwing interieur
  • verbetering huisstijl
  • vernieuwde menukaart
  • aankleding van terras of ingang met bloemen of loper
  • coaching- en adviesdiensten
  • training
  • automatisering van een bedrijfsactiviteit

Voorbeelden van zaken die niet voor een voucher in aanmerking komen:

  • Auto’s
  • Kosten voor het plaatsen van advertenties en reclame; denk hierbij aan advertentiekosten voor kranten, magazines, Facebook, Google en andere social media 
  • Inkopen en voorraden
  • Inlopen van huurachterstanden
  • Schilderwerk of andere verbeteringen aan het horecapand zelf
  • Transportmiddelen

 De activiteiten komen uitsluitend voor een voucher in aanmerking als in de aanvraag aannemelijk wordt gemaakt dat:

  • dat de voucher bijdraagt aan de toekomstbestendigheid van de horecaonderneming;
  • zowel de planning als de te verwachten resultaten realistisch en haalbaar zijn;
  • de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die niet in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde.
  • Voor de indiening van de aanvraag met de bijbehorende stukken dient gebruik gemaakt te worden van het daarvoor beschikbaar gestelde online aanvraagformulier (zie onderaan de pagina).
  • Enkel offertes en kosten gemaakt vanaf 17 februari 2022 komen voor een horecavoucher in aanmerking.
  • De voucher heeft een geldigheid van drie maanden na toekenning. Uiterlijk exact drie maanden na toekenning moeten de werkzaamheden voltooid zijn en de voucher met bewijs voor verzilvering ingeleverd.
  • Per horecaonderneming wordt maximaal één voucher toegekend.
  • Er kan enkel en alleen een voucher  aangevraagd worden als er een duidelijk gespecificeerde offerte met werkzaamheden beschikbaar is gesteld.
  • De geoffreerde prijzen voor werkzaamheden zijn haalbaar en marktconform. De toetsingscommissie bekijkt of de offerte eerlijke, kostendekkende en in de markt gebruikelijke prijzen bevat.
  • De beslissing op de voucheraanvraag wordt uiterlijk binnen 2 weken na binnenkomst van de aanvraag genomen.

 

Voorwaarden aanvragende horecaondernemer

  • De aanvraag moet worden ingediend door de exploitant van de horecaonderneming.
  • Bij de aanvraag dient de horecaondernemer de volgende stukken te verstrekken:
    • Een duidelijk gespecificeerde opgave van de werkzaamheden met de daarbij horende kosten van de leverancier die de werkzaamheden gaat uitvoeren. Op deze opgave moet het KvK nummer van de leverancier zijn vermeld;
    • Een verklaring of omschrijving van de ondernemer omtrent de doelen en resultaten.
  • Bij twijfel over de hoofdactiviteit van een onderneming, is de sbi code in de inschrijving KvK leidend.
  • Franchisenemers/organisaties met een lokale KvK registratie, maar een hoofdkantoor dat buiten de gemeente Nijmegen gevestigd is, kunnen alleen een voucher aanvragen voor activiteiten die specifiek in de gemeente Nijmegen plaatsvinden. Zij moeten hier in de aanvraag een toelichting op geven.
  • Ben je als aanvragende ondernemer (in)direct (bijvoorbeeld via een holding) betrokken bij meerdere aanvragen? Dan mogen de investeringen elkaar niet overlappen en dien je deze betrokkenheid in het formulier aan te geven.
  • Ben je als aanvragende ondernemer (in)direct (bijvoorbeeld via een holding) mede-eigenaar van de leverancier? Dan dient dit in het formulier kenbaar gemaakt te worden.
  • Ontvangt uw bedrijf de-minimissteun? Of hoort uw bedrijf bij een groep die deze steun krijgt? Dan mag de de-minimissteun in dit jaar en de 2 belastingjaren hiervoor maximaal € 200.000 zijn. Afwijkende sectoren: wegvervoer maximaal € 100.000, Visserij maximaal € 30.000, Landbouwproductie maximaal € 15.000.

 

Voorwaarden leverancier

  • De leverancier heeft zich uiterlijk 1 januari 2022 bij de Kamer van Koophandel geregistreerd.
  • Het is voor leveranciers niet toegestaan het voucherprogramma of het logo van de gemeente Nijmegen in communicatie-uitingen te gebruiken.

 

 Voucherverzilvering

  • Bij een besluit tot toekenning van de voucher wordt aan de horecaondernemer de verplichting opgelegd om iedere wijziging ten opzichte van de originele aanvraag, onmiddellijk te melden.
  • Voor een verzilvering overlegt de voucherhouder de volgende stukken via het online formulier:
    • officiële factuur met datum en KvK nummer leverancier;
    • het betalingsbewijs;
    • document met het bewijs van werkzaamheden;
    • de vouchernummer .
  • De toetsingscommissie controleert binnen tien werkdagen of de documenten aan de voorwaarden voldoen en de overeengekomen werkzaamheden volgens offerte zijn uitgevoerd.
  • Wanneer aan de voorwaarden is voldaan en inhoudelijk akkoord is gegeven door de toetsingscommissie zet RvN@ de betaling van het voucherbedrag aan de aanvrager in gang.
  • Bij onduidelijkheden wordt contact met de aanvrager opgenomen.
  • De voucher kan ongeldig worden verklaard wanneer de activiteiten niet binnen drie maanden na toekenning plaatsvinden, niet met de aanvraag overeenkomen, de aangeleverde gegevens onjuist zijn of als er sprake is van fraude.
  • De horecaondernemer is verplicht om mee te werken aan de steekproefsgewijze controle of de voucher is/wordt besteed aan het doel waarvoor deze is verstrekt.

 

Systeem en bevestiging aanvraag

  • Het aanvraagsysteem is uitvoerig getest en voor eerdere voucherprogramma’s ingezet.
  • Aanvragers die bij het invullen technische problemen ondervinden, wordt aangeraden het formulier op een andere computer of browser in te vullen.
  • Wanneer het formulier succesvol is ingediend, verschijnt direct een bevestigingsmelding op de webpagina en ontvangt de aanvrager binnen 10 minuten een bevestigingsmail. Controleer ook de spamfolder op deze mail.
  • Elke bevestigingsmail heeft een unieke code. Zonder een bevestigingsmail is er geen officiële aanvraag voor het voucherprogramma en kan er geen aanspraak op beoordeling van de aanvraag gemaakt worden.
  • De uitvoerder  RvN@ en de gemeente Nijmegen kunnen niet voor niet-complete aanvragen verantwoordelijk worden gehouden.

 

HELAAS IS HET BUDGETPLAFOND VAN DE REGELING BEREIKT EN HEBBEN WE DE REGELING MOETEN SLUITEN

 

Voor vragen over de voorwaarden of het formulier kan je contact opnemen met het RvN@ horecavoucherteam via horecavouchers@rvnhub.nl. De vragen worden binnen een dag beantwoord. Het is op dit moment niet mogelijk om telefonisch contact op te nemen.